Inför PdA: Daniel och Propulsion smyger under radarn
I år är det en betydligt mer reserverad tränare som flyttat sin största stjärna Propulsion bort från det myllrande Grosbois.
– Förra året var vi nere på läroresa. I år är det fullt fokus mot Prix d’Amerique, säger Daniel Redén från sin nya franska träningscamp i Chamant, strax norr om Paris.
Daniel Redén tog Frankrike med storm förra vintern.
Inte bara för att han lyckades med den smått osannolika bedriften att få med fyra hästar i Prix d’Amerique. Utan även med sitt avslappnade och nästan spralliga uppträdande i intervjuer och på sociala medier veckorna innan loppet.
I år har han en helt annan attityd, men för Kanal 75:s Björn Ekmark bjuder Redén på en utförlig intervju kring framförallt Propulsion inför söndagens stora slag, där stallet även startar Lionel och Wild Honey.
Det är lite annorlunda i år, vi fick strikta regler att inte gå in i stallet, och att hålla oss på långt avstånd från hästarna….
– Ja det är det. I år är det fullt fokus mot Prix d’Amerique. Förra året var vi nere på läroresa, säger Redén och förklarar:
– Nu så nära inpå start, då vill jag vara väldigt noga. Vi har haft sjukdomsproblem, förkylningar och vill inte att det sprids mellan hästar. Då måste man vara strikt med regler.
Du var förra årets mediagunstling på Grosbois, hur var det?
– Jag hade djäkligt kul, lärde känna massor av nytt folk, det var kul på alla sätt!
– I år är det annorlunda, skrockfull som jag är också. Jag kör lite pianolinjen, håller till utanför. Låter hästarna gå i hage och bara njuta. Försöka hitta harmonin.
– Det var ganska stressigt på Grosbois förra året. Hästar överallt, jag märkte på Propulsion att han inte alls gillade att vara där. Därför har vi hittat det här stället, det är optimalt.
Vad var dina första tankar efter Prix d’Amerique i fjol?
– Det var nog ett stort tomrum. Det första jag sade till Thomas (Hedlund), en kollega, var: ”Aldrig mer fyra hästar i Prix d’Amerique”. Det tog på energin.
– Jag la mig i sellådan en timme efter loppet och samlade tankarna. Prestationsmässigt var det jättebra. Propulsion hade haft problem och vägen till loppet hade inte gått som vi velat. Jag var nöjd med vad vi fick med oss då, men det ser lite annorlunda ut i år.
Vilken skillnad märker du på Propulsion jämfört med ett år sedan?
– Han har varit hos mig i tre och ett halvt år nu och för varje år blir han grövre och utvecklas. Det känns som att, det finns inget stopp i utvecklingen på honom.
– Lungorna växer för varje år och tekniken blir bättre och bättre. Den är inte fulländad än, tekniken, den kan bli ännu bättre. Han kan nog tävla på ett tag till, han är en hård häst.
Jämför formen med samma tidpunkt förra året?
– Det går inte att jämföra. Han har vunnit på 1.10,5 på Vincennes och det var skönt att han fick smak på att vinna för nu vet han var mållinjen är, det är bra.
– Han hade två månaders tävlingsuppehåll (inför Prix d’Amerique) förra året, däremellan hade han varit sjuk och det hade jäklats ordentligt. Så peppar, peppar, det har ju gått väldigt bra i år.
Vad talar för Propulsion som segrare?
– Det är väl att han är en så fantastisk häst. Han har väl allt som krävs för att kunna vinna ett Prix d’Amerique, som flertalet av hästarna i loppet har. Så det krävs en maximal löpning för att han ska kunna göra det.
Vad är din viktigaste uppgift just nu?
– Det är väl att se till att hästen mår bra. Och att humöret ska vara på topp. Form kan man få honom i, men humöret är minst lika viktigt. För att de ska vilja och tycka att det är kul att springa. Vi ska se till att han tycker livet är kul, få honom så glad som möjligt.
Hur gör man det?
– Med honom är det faktiskt inte så svårt, för han är väldigt levnadsglad. Tycker det mesta är kul. Det blir många promenader och att han får se lite andra hästar. Inte på nära håll då, men träffa andra hästar och prata lite med dem, då brukar han bli glad.
Finns det någonting du är orolig för inför loppet?
– Man är jätteorolig att någon häst ska bli sjuk. Det är man hela tiden som travtränare. Det är precis som för vilken idrottsman som helst, som tränar hårt och ska träffa formen max… Då är det väldigt lätt att dra på sig en liten förkylning eller vad som helst, en infektion i kroppen och då är man väldigt sårbar. Det är sådant man är orolig för ända fram till start.
Hur har du upplevt fransk media den här vintern?
– De ringer ganska mycket, jag svarar väldigt sällan. Jag kör lite annan stil i år. Ligger ganska lågt och fokuserar på mitt. Men det är klart att man läser lite. Det är mycket surr om Bold Eagle, varför han inte vunnit. Jag är jätteglad för det, att de lägger fokus på honom… Och att Readly Express har varit så fantastiskt bra, det tar bort lite fokus från Propulsion. Det är väldigt bra. Jag gillar att slå ur underläge.
Du sade att förra året blev lite av en läroresa, vilka var dina största lärdomar?
– Jadu… Det var nog mest hur man ska förbereda hästarna på Vincennes. Träningsmässigt är jag ganska självsäker. Jag har mitt koncept hemifrån som jag kunnat ta med mig ner hit så det är inga problem.
– Det gäller de här små detaljerna på tävlingsdagarna. Där var jag ganska ”lost” i början, gjorde ganska mycket fel som inte passade in på mina hästar. Att det blev för lång tid mellan värmningar, sådana småsaker. Men det har jag lyckats tajma in mycket bättre nu och senast tror jag till och med att Örjan ändrade lite på Propulsion innan start. Han gjorde en vassare provstart för att få honom rappare första biten, även om det var bilstart. ”Proppen” är ju lite så att han springer och sover i loppen ibland. Fattar inte vad som händer när det är start, särskilt inte i det franska voltsystemet. Han är ju upplärd i USA där alla går bakom bil, så voltstart var första gången för honom här nere. Det var chockartat för honom, men han börjar lära sig det också.
– Så vi har lärt oss en hel del, både jag och Propulsion.
Det kommer att sitta många framför tv:n som tror och hoppas på dina hästar. Har du någon hälsning?
– De måste tänka positivt. Nämen det är bra, vi behöver allt stöd vi kan få. Och vi ska göra vårt bästa i varje fall, avrundar Daniel Redén.