Inför Extra V75: Ingen regel utan undantag i Finlandia-Ajo
På söndag ska titelförsvararen Propulsion ändra på det.
– Han brukar gå från varenda position, säger hästens tränare Daniel Redén.
Propulsion fick sitt stora internationella genombrott när han för ett år sedan krossade motståndet i Finlandia-Ajo. Efter en vinter i Frankrike, där han bland annat blev fyra i Prix d’Amerique, och en överlägsen seger i gulddivisionen för två veckor sedan, står han redo att på nytt ta hem det finska miljonloppet.
– Jag tycker att resan till Frankrike gav honom en del i psyket. Han blev tuff av att vara där nere och springa på stora banan och kriga på. Jag tycker att han har utvecklats mentalt och då kommer väl också det andra, säger Daniel Redén, som var nöjd med sin topptravare i torsdagens finslipande träningsjobb.
– Man blir väldigt positiv när man kör honom.
Kan bli förste vinnaren från bakspår
Finlandia-Ajo har aldrig vunnits från bakspår. Visserligen har det bara startat hästar i andra ledet bakom bilen i 23 av upplagorna som körts sedan premiären 1984, men att runda från bakspår över 1 609 meter på Vermo är inte det lättaste.
Till exempel lyckades inte hemmahoppet Brad de Veluwe infria favoritspelarnas förväntningar från spår nio 2013. Att Propulsion drog en nia ur spårtombolan bekymrar emellertid inte Daniel Redén.
– Det är väl upp till Örjan (kusken Örjan Kihlström), men han brukar gasa på. Propulsion brukar i alla fall gå bra från varenda position och han verkar taggad.