Att betala med kort
På Trav med Erland betalar du dina analyser med bankkort (Visa, Visa Electron, Mastercard, Maestro eller Eurocard) via betaltjänsten PayEx. För att bekräfta dina köp identifierar du dig med t.ex. Mobilt BankID eller bankdosa då tjänsten är ansluten till Verified by VISA och Mastercard SecureCode.
Vad är Verified by VISA och Mastercard SecureCode?
MasterCard SecureCode respektive Verified by Visa är kostnadsfria tjänster som innebär att du identifierar dig med ett lösenord i samband med att du använder ditt kort på internet. Det innebär att när du har angett dina kortuppgifter så dirigeras du om till din bank där du skall verifiera dig som rätt kortinnehavare. Det kan ske via bankdosa, pinkod, Mobilt BankID etc (det varierar från bank till bank).
Du som kund behöver använda kort som är 3D-secure aktiverade (ett samlingsnamn för Verified by Visa och MasterCard SecureCode) för att kunna få igenom dina köp. Denna aktivering är oftast redan aktiverat på kortet när man får det, men i vissa fall kan man behöva aktivera detta själv i sin internetbank.
Om du inte redan har anslutit ditt kort till 3D-secure gör du detta hos banken som har utfärdat ditt kort. Förfarandet är liknande på de flesta banker, läs mer om hur du ansluter ditt kort hos banken som utfärdat kortet.
Lagring av kortdata
Genom att genomföra betalning accepterar du lagring av kortinformation på ett sätt som förenklar framtida köp hos Trav med Erland. Uppgifterna lagras krypterat hos PayEx som är certifierade av Visa och MasterCard. Uppgifterna kommer aldrig att lämnas till tredje part. Du kan när som helst ta bort möjligheten för förenklade köp hos handlaren via menyvalet ”Mitt konto”.
Problem vid kortbetalning? – Läs detta!
Mitt köp går inte att genomföra trots att jag har täckning på kontot och kontrollerat alla siffror
Har du stött på problem vid betalning med kort? Trots att du har täckning på ditt kortkonto godkänns inte köpet. Då kan det vara säkerthetslösningen 3D-secure (ett samlingsnamn för Verified by Visa och MasterCard SecureCode). Detta gäller för VISA och MasterCard.
Kontrollera att ditt kort är aktiverat för e-handel
Sedan 2009 har flertalet av de svenska bankerna (SEB, Swedbank, Nordea och Handelsbanken) infört krav på att alla bankkort måste vara anslutna till Verified by Visa/MasterCard SecureCode för att handla på nätet. Då denna aktivering inte sker automatiskt måste du som kund göra aktiveringen själv. Detta görs vanligen via din Internetbank. Att aktivera kortet är kostnadsfritt och ger dig som kund högre säkerhet.
Läs mer hos respektive bank nedan för mer information om hur du handlar på internet med 3D-secure.
Nordea
Swedbank
SEB
Handelsbanken
Webbläsarens säkerhetsinställningar
Om du har problem med att slutföra din kortbetalning med Verified by VISA eller Mastercard SecureCode rekommenderar vi dig att först kontrollera din webbläsares säkerhetsinställningar när det gäller popupfönster.
Om du efter att du fyllt i dina kortuppgifter och klickat på knappen ”Betala nu” får upp ett meddelande om att ett nytt fönster skall öppnas men inget händer beror det på att utfärdaren av ditt kort har en tekniska lösning för MasterCard SecureCode och Verified by Visa som kräver att ett popupfönster kan öppnas.
Detta eftersom det har visat sig att problem som rör kortbetalningar med Verified by VISA eller Mastercard SecureCode oftast beror på säkerhetsinställningar i kundens webbläsare. Är din webbläsare till exempel inställd på att blockera popupfönster kan detta medföra att betalningen inte går att slutföra.
Detta eftersom PayEx, som är betalpartnern när det gäller kortbetalningar, kommunicerar med med din kortutgivare (läs din bank) efter det att du har fyllt i din säkerhetskod. Säkerhetskontrollen för Verified by VISA eller Mastercard SecureCode görs hos kortutgivaren och inte hos PayEx.
Vi rekommenderar inte att du som kund ändrar inställningen i din webbläsare så att alla popupfönster tillåts. Men vid problem rekommenderar dig att kontrollera som att din webbläsare inte är inställd på att blockera alla popupfönster. Detta kan till exempel hända om du har installerat tillägg i webbläsaren som blockerar annonser.
Vem skall jag kontakta om problem med MasterCard SecureCode eller Verified by Visa?
För hjälp med problem som rör en betalning med MasterCard SecureCode och Verified by Visa är det absolut bäst att du kontaktar banken som har utfärdat kortet du försöker genomföra ditt köp. Detta eftersom de tekniska lösningarna för MasterCard SecureCode och Verified by Visa beror på vilken bank som utfärdat kortet.